FAQ czyli najczęściej zadawane pytania

1. Jak umówić termin odbioru

Deweloper oficjalnie (pisemnie, e-mail) wzywa do odbioru technicznego mieszkania i proponuje termin odbioru. Kupujący może zgodzić się na zaproponowany termin lub poprosić o inny termin, gdyż chce umówić dodatkowo specjalistę do kontroli mieszkania. W tym czasie należy umówić inżyniera do pomocy podczas odbioru.

2. Kto uczestniczy w odbiorze technicznym

W odbiorze technicznym mieszkania uczestniczy co najmniej kupujący mieszkania oraz przedstawiciel dewelopera. To osoby, które podpisują protokół odbioru technicznego mieszkania. Najczęściej w odbiorze uczestniczy również przedstawiciel wykonawcy budynku, który przyjmuje usterki do poprawy. Dodatkowo kupujący mieszkanie może wziąć ze sobą osobę techniczną do sprawdzenia mieszkania, np. inżyniera z Fachowego Odbioru Mieszkania.

3. Ile czasu trwa odbiór techniczny

Kontrola mieszkania o powierzchni 40m2 trwa około 1 godziny, mieszkania do 60m2 około 1,5 godziny, mieszkania 80m2 około 2 godzin, większe mieszkania trochę dłużej. Dodatkowo czas odbioru wydłuża się , gdy jest dużo usterek do omówienia, opisania i wpisania do protokołu.

4. Co kupujący ma wziąć ze sobą na odbiór

Kupujący powinien wziąć ze sobą dokumenty techniczne mieszkania. Najczęściej są to załączniki do umowy kupna mieszkania. Te dokumenty to standard wykończenia mieszkania w którym opisane są jak będą wykonane ściany, tynki, wylewki podłogowe, instalacje elektryczne, ogrzewania, wentylacji, okna, drzwi. Drugim dokumentem są plany mieszkania, plan architektoniczny z pomieszczeniami, oknami, drzwiami, rozmieszczeniem wanny, toalety, zlewu, wentylacją. Plan instalacji elektrycznej z rozmieszczaniem gniazdek, włączników i punktów oświetleniowych. Plan instalacji ogrzewania z rozmieszczaniem grzejników.

5. Co ma ze sobą specjalista z Fachowego Odbioru Mieszkania

Kontrola mieszkania polega na sprawdzeniu wszystkich elementów mieszkania tj. ściany, kąty, wylewki betonowe, otwory drzwiowe, sufity, instalacje, okna, drzwi. Sprawdzenie dokonywane jest przy pomocy narzędzi przewidzianych przez polskie normy. Te narzędzia to poziomice 2m, 1m, kątownik, klin pomiarowy, miara stalowa, dalmierz laserowy, miernik wilgotności (higrometr), miernik do wentylacji (anemometr), miernik elektryczny, kontrolka napięcia. Sprawdzający musi mieć te wszystkie narzędzie , aby rzetelnie sprawdzić czy mieszkanie jest wykonane zgodnie z projektem, polskimi normami, przepisami prawa budowlanego.

6. Czy robicie pomiar kamerą termowizyjną

Tak wykonujemy termowizję. Badanie kamerą termowizyjną jest nowoczesną, nieinwazyjną metodą kontroli jakości wykonania robót budowlanych oraz sposobem na lokalizowanie wycieków, uszkodzeń. Przy pomocy kamery termowizyjnej jesteśmy w stanie wychwycić niewidoczne gołym okiem usterki, uszkodzenia, wycieki, zawilgocenia, przedmuchy.

Sprawdzamy w szczególności:
• szczelność okien
• mostki termiczne czyli usterki w izolacji cieplnej ścian, sufitów, podłóg
• zacieki oraz zawilgocenia w ścianach, sufitach
• poprawność działania wentylacji
• działanie ogrzewania podłogowego
• ogniska korozji biologicznej (np. grzyba, pleśni)
• wycieki z instalacji wod-kan lub c.o.
• nadmierne obciążenia w instalacji elektrycznej

7. Jak się kończy odbiór techniczny mieszkania

Odbiór techniczny kończy się podpisaniem protokołu odbioru technicznego mieszkania. Jest to dokument ważny dla dewelopera, niezbędny podczas podpisywania aktu notarialnego kupna mieszkania. Podpisany protokół potwierdza, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym mieszkania i go akceptuje. Odbiór techniczny może zakończyć się na trzy sposoby:

1. Odbiór mieszkania bez usterek, gdy usterek nie ma lub usterki są tak małe, że klient usunie je sam podczas wykańczania mieszkania.

2. Odbiór mieszkania z usterkami, występuje najczęściej. Podczas kontroli znalezione przez inżyniera usterki są wpisywane do protokołu odbioru mieszkania, wyznaczane są terminy usunięcia usterek i termin ponownego odbioru. Podczas odbioru pousterkowego kupujący sam lub z inżynierem stwierdza usunięcie usterek.

3. Brak odbioru mieszkania, występuje bardzo rzadko. Z powodu stwierdzonych dużych wad i usterek, niezgodności wykonania mieszkania z projektem lub odstępstw od umowy nie dokonuje się odbioru. W tym przypadku również spisuje się protokół, jednak nie protokół odbioru, a protokół z przeglądu mieszkania ze spisanymi wszystkimi usterkami i odstępstwami.