Odbiory mieszkań

Co sprawdzamy podczas odbioru mieszkania?

Podczas odbioru technicznego mieszkania od dewelopera należy sprawdzić wszystko co jest możliwe na tym etapie wykonania mieszkania. Co jest, a co nie jest możliwe? Możliwe jest sprawdzenie wszystkich elementów, które są dostępne do zmierzenia, sprawdzenia, dotknięcia, zbadania, skontrolowania. Niemożliwe jest sprawdzenie wykonania wewnętrznych warstw ścian, podłóg, konstrukcji dachu, izolacji termicznej, instalacji wewnątrz przegród budowlanych. Wszystko co możemy dotknąć sprawdzamy, pozostałe rzeczy uległy zakryciu.

Od czego zaczynamy?

Ogólna kontrola mieszkania

Ogólną kontrolę mieszkania przeprowadzamy z planem mieszkania oraz standardem wykończenia w ręku. Sprawdzamy czy przewidziane w standardzie wykończenia mieszkania ściany, sufity, tynki, wylewki betonowe, okna, drzwi balkonowe, parapety, drzwi wejściowe, rozmieszczenie wanny, umywalki, wc, zlewu, instalacje elektryczne, wentylacyjne, wodno-kanalizacyjne, balkony są z nim zgodne. Sprawdzamy wszystkie pomieszczenia (pokoje, sypialnie, łazienki, kuchnię, garderobę) czy są wykonane zgodnie z planem architektonicznym mieszkania. Kontrolujemy czy okna, drzwi balkonowe, drzwi wewnętrzne i zewnętrzne są w zaplanowanych miejscach. Przeprowadzając odbiory mieszkań sprawdzamy wszystkie elementy składowe mieszkania.

Standard wykończenia mieszkania

Kontrola tynków

Podczas kontroli sprawdzamy zgodność wykonania tynków na ścianach i sufitach z przewidzianymi w standardzie wykończenia mieszkania Polskimi Normami. Kontrolujemy jakość wykonania tynków, równość wykonania, pion ścian i wypoziomowanie sufitów. Zgodnie z Polskimi Normami do sprawdzania tynków używamy poziomicy o długości 2 metry oraz klina pomiarowego. Odbiory mieszkań przewidują kontrolę wszystkich ścian i tynków w całym mieszkaniu.


Kontrola kątów pomiędzy ścianami

Sprawdzamy prawidłowość i zgodność wykonania kątów pomiędzy ścianami, słupkami, glifami z przewidzianymi w standardzie wykończenia mieszkania Polskimi Normami. Kontrolujemy kąty zewnętrzne i wewnętrzne. Zgodnie z Polskimi Normami do sprawdzenia używamy kątownika budowlanego oraz klina pomiarowego lub miary stalowej. Odbiory mieszkań obejmują kontrolę wszystkich kątów w mieszkaniu.



Kontrola wylewek podłogowych

Sprawdzamy zgodność wykonania wylewek betonowych (tzw. szlichty) z przewidzianymi w standardzie wykończenia mieszkania Polskimi Normami. Kontrolujemy jakość wykonania wylewki, równość wykonania, wypoziomowanie, twardość, jakość betonu, obecność spękań, uszkodzeń betonu. Zgodnie z Polskimi Normami do sprawdzania używamy poziomicy o długości 2 metry oraz klina pomiarowego. Odbiory mieszkań obejmują sprawdzenie wylewek betonowych we wszystkich pomieszczeniach mieszkania.


Kontrola wilgotności tynków i wylewek betonowych

Podczas odbioru technicznego mieszkania sprawdzamy wilgotność tynków oraz wylewek betonowych (szlichty). Kontrolujemy czy tynki i wylewki są wystarczająco wyschnięte, aby można było wykonywać dalsze prace wykończeniowe. Malować ściany oraz układać warstwy wykończeniowe podłóg, szczególnie parkietu z drewna. Pomiar wilgotności służy również do wykrycia ewentualnych wycieków z instalacji budynku czy przecieków z dachu, tarasu, elewacji.


Kontrola okien i drzwi balkonowych

Sprawdzamy czy zamontowane w mieszkaniu okna odpowiadają standardowi wykończenia mieszkania (okna drewniane, PCV, aluminiowe, dwuszybowe, trzyszybowe, jednokolorowe, dwukolorowe, nawiewniki okienne).

Okna podczas odbioru powinny być czyste, ramy okienne, szyby, uszczelki nie mogą być zabrudzone pyłem budowlanym, zaprawą tynkarską, folia zabezpieczająca powinna być całkowicie zdjęta.

Kontrolujemy jakość zamontowania okien i drzwi balkonowych, weryfikujemy czy okna są zamontowane pionowo, czy dobrze się otwierają, zamykają, uchylają, uszczelniają, czy działa rozszczelnienie i mikrowentylacja.

Sprawdzamy kompletność okien, czy są zamontowane wszystkie klamki, zaślepki zawiasów, okapniki, nawiewniki powietrza.

Sprawdzamy obecność rys i uszkodzeń na szybach oraz ramach okiennych, prawidłowość wykonania wnęk okiennych.

Sprawdzamy czy okno jest szczelnie zamontowane, czy nie ma przedmuchów pomiędzy ramą okna, a wnęką okienną.

Kontrolujemy jakość, materiał, uszkodzenia i poprawność zamontowanie parapetów wewnętrznych oraz zewnętrznych.


Drzwi wejściowe

Kontrolujemy czy drzwi wejściowe odpowiadają standardowi wykończenia mieszkania (drzwi antywłamaniowe, drzwi wzmocnione lub zwykłe).

Sprawdzamy kompletność drzwi: klamka, szyld, wizjer, próg, zamki, zaślepki, uszczelki. Kontrolujemy obecność rys, uszkodzeń na powierzchni drzwi oraz ościeżnicy.

Weryfikujemy czy drzwi łatwo się otwierają i zamykają, czy wszystkie uszczelki równo przylegają do drzwi i ościeżnicy, czy zamki łatwo się zamykają i otwierają. Sprawdzamy wizjer czy jest zamontowany, czy ma przysłonkę i dobrze widać korytarz.

Drzwi powinny być czyste, folia zabezpieczająca powinna być zdjęta.


Instalacja elektryczna

Przeprowadzając kontrolę instalacji elektrycznej zaczynamy od schematu instalacji, sprawdzamy zgodność zamontowania z projektem gniazd, włączników, punktów oświetleniowych, uziemienia. Kontrolujemy skrzynkę bezpieczników czy wszystkie bezpieczniki są opisane. Sprawdzamy obecność napięcia w gniazdach i punktach oświetleniowych przy pomocy próbnika elektrycznego.

Sprawdzamy czy wszystkie gniazdka, włączniki oświetleniowe, gniazda teletechniczne, dzwonek, przycisk dzwonka są zamontowane. Czy typ włączników jest zgodny ze standardem.

Sprawdzamy uziemienie wanny, grzejników i innych przewidzianych w standardzie miejsc.


Instalacja centralnego ogrzewania

Sprawdzenie instalacji centralnego ogrzewania zaczynamy od schematu instalacji, sprawdzamy zgodność zamontowania grzejników pokojowych i łazienkowych z planem mieszkania. Sprawdzamy zamontowanie grzejnika do ściany, kompletność obudowy grzejnika, obecność głowicy termostatycznej.


Instalacja wodna i kanalizacyjna

Kontrolę instalacji wodnej i kanalizacyjnej zaczynamy od schematu instalacji, sprawdzamy zgodność wykonania podejść wodnych i odpływów kanalizacyjnych z planem mieszkania. Sprawdzamy zamontowanie wodomierzy wody zimnej i ciepłej.


Instalacja wentylacyjna

Kontrolę instalacji wentylacyjnej zaczynamy od schematu instalacji, sprawdzamy zgodność wykonania kratek wentylacyjnych z planem mieszkania. Sprawdzamy działanie wentylacji, czy jest ciąg, czy nie ma wstecznego ciągu. Sprawnie działająca wentylacja jest krytycznie ważna dla komfortu użytkowania mieszkania oraz zdrowia domowników. Niesprawna wentylacja może doprowadzić do powstawania pleśni na ścianach, która jest bardzo szkodliwa dla zdrowia dorosłych, a szczególnie dzieci.

( Więcej o grzybach, pleśni i zagrożeniach wynikających z nich możesz przeczytać w artykule p.t. Odbiory mieszkań – grzyby i pleśnie )


Balkon, taras

Kontrola balkonu obejmuje sprawdzenie prawidłowości ułożenia płytek na podłodze, spadek, fugi, obecność uszkodzeń, spękań. Sprawdzamy zamontowanie barierki, wykończenie elewacji zewnętrznej w obrębie balkonu. Źle ułożone płytki wyglądają bardzo nieestetyczne, nieszczelne fugi mogą doprowadzić do odpadania płytek po okresie zimowym. Przeciwspadek na balkonie lub tarasie może doprowadzić do zbierani się wody deszczowej przy oknie balkonowym i do podciekania wody do wnętrza mieszkania. Może to spowodować zamoknięcie muru i powstawanie pleśni.


Miejsce postojowe

W przypadku, gdy do mieszkania przynależy miejsce postojowe w garażu to w zakres odbioru mieszkania wchodzi również jego sprawdzenie. Sprawdzamy wymiary miejsca postojowego: długość, szerokość, wysokość, czy są zgodne z projektem oraz przepisami budowlanymi. Sprawdzamy czy nie ma elementów przeszkadzających, zmniejszających miejsce postojowe od strony sufitu, ścian bocznych i ściany przedniej.

Więcej o sprawdzaniu miejsc postojowych i usterkach występujących w garażach możesz przeczytać w artykule p.t. Miejsce postojowe w garażu


Komórka lokatorska

Jeżeli do mieszkania przynależy komórka lokatorska to w zakres odbioru mieszkania wchodzi również jej sprawdzenie. Kontrolujemy zgodność umiejscowienia i wykonania komórki z planami mieszkania i z umową. Sprawdzamy wymiary komórki lokatorskiej: długość, szerokość, wysokość. Sprawdzamy czy jest zamontowane i czy działa oświetlenie i włącznik. Sprawdzamy czy jest zamontowana i czy działa wentylacja. Sprawdzamy czy są odpowiednie drzwi wejściowe z zamkiem na klucz.


Pomiar powierzchni mieszkania

Pomiaru powierzchni dokonujemy w celu zweryfikowania powierzchni w projekcie z powierzchnią rzeczywistą mieszkania. Pomiar wykonujemy za pomocą laserowego dalmierza. Do przeprowadzenia pomiaru konieczny jest plan mieszkania, według którego ustalimy kolejność mierzonych pomieszczeń oraz będziemy zapisywać powierzchnie kolejnych pomieszczeń. Do prawidłowego obliczenia powierzchni mieszkania musimy znać normę, którą deweloper wybrał do obliczeń powierzchni (np. PN-ISO 9836:1997 lub PN-ISO 9836:2015-12).


Protokół odbioru

Odbiór mieszkania od dewelopera kończy się podpisaniem protokołu odbioru technicznego.

Protokół odbioru technicznego mieszkania wypełnia przedstawiciel dewelopera, natomiast rolą inspektora jest podanie wszystkich usterek do wpisania do protokołu oraz sprawdzenie czy zostały prawidłowo wpisane.

Nie wszystkie stwierdzone usterki mieszkania muszą być wpisane do protokołu odbioru. To klient decyduje, które usterki mają być wpisane, a które nie.Jeżeli nie ma przedstawiciela dewelopera to inspektor spisuje usterki na bieżąco, w brudnopisie. Pismo z usterkami przesyłane jest z biura, pocztą na adres klienta.

Podsumowanie

Przeprowadzenie sprawnego odbioru technicznego wymaga ogólnego obeznania z budowlanką, sprawami wykończeniowymi, materiałami budowlanymi. Wymaga znajomości norm i przepisów budowlanych. Do pomiarów i kontroli jakości wykonania potrzebne są narzędzia i urządzenia pomiarowe. Trzeba wiedzieć jak nimi się posługiwać.

Zakres tego co trzeba wiedzieć podczas odbioru technicznego lokalu od dewelopera jest znaczny i często przekracza możliwości klienta „nie budowlańca”.

Dlatego …


Warto wynająć fachowca!


Zamów już teraz Fachowy Odbiór Mieszkania
i oszczędź Sobie kłopotów z deweloperem.


Napisali o nas w mediach

Fachowy odbiór mieszkania w mediach

Usługa dostępna w całej Warszawie i okolicznych miastach:

Dzielnice Warszawy: Mokotów, Ursynów, Praga Północ, Praga Południe, Wola, Bielany, Targówek, Bemowo, Śródmieście, Białołęka, Ochota, Wawer, Ursus, Żoliborz, Włochy, Wilanów, Wesoła, Rembertów.

Okoliczne miasta: Piastów, Pruszków, Ożarów Mazowiecki, Piaseczno, Józefów, Otwock, Sulejówek, Zielonka, Ząbki, Marki, Wołomin, Kobyłka, Radzymin, Legionowo, Jabłonna, Brwinów, Nadarzyn, Tarczyn, Raszyn, Komorów, Łomianki, Błonie.


Baza wiedzy o odbiorach

Masz pytania? Zastanawiasz się nad czymś? Chcesz dowiedzieć się co dzieje się podczas odbioru technicznego mieszkania, jakie normy, przepisy obowiązują budowlańców? Co dają nowe technologie?

Zajrzyj do „Bazy wiedzy o odbiorach” znajdziesz tu odpowiedzi na dręczące Cię pytania. Odpowiadamy na najczęściej zadawane przez klientów pytania. Kliknij i przeczytaj o co pytali inni kupujący nowe mieszkania.

Nie jesteś pierwszym i jedynym właścicielem nowego mieszkania. Przed Tobą były już tysiące innych, oni też mieli pytania i wątpliwości jak wygląda odbiór techniczny mieszkania, jak się przeprowadza kontrolę, co można usterkować na odbiorze mieszkania.

Skorzystaj z doświadczeń i pytań innych. Baza wiedzy o odbiorach technicznych mieszkań jest dla Ciebie.


Odwiedź nas na Facebook-u

Fachowy Odbiór Mieszkania na Facebook-u